3 China. Shang-ri-la-Jianshui.

2 augustus 2014 - Deqen, China

Lees eerst deel 1-2   Zie rechterkolom

23 Juli. Shangri-La. Zoals al verwacht regende het deze morgen en de wolken hingen erg laag, dus geen "sunset". 23/7. GebedsmolenKen bracht ons naar de Feilai-Si tempel, die gewijd is aan de geest van de Kawa Karpo. Het was maar een kleine tempel met gebedsmolens rondom en nog een grote gebedsmolen. Je kon er wierook aansteken en gebedsvlaggetjes . Net voor Deqin 22/7 Yakwas er een stuk berg naar beneden gegleden en stonden we in een file, zodat we moesten wachten tot de weg vrij was. Bijna weer terug in Shanri-La maakten we een omweg rondom een meer. Op de vlakte zagen we vele paarden, yaks, en zwarte zwijntjes.

24/7. Ons guesthouse in Shaxi24 Juli. Shaxi. Vandaag weer een prachtige tocht langs de uitlopers van het Himalaya  gebergte.De weg liep eerst langs een woeste zijarm van de Yangtze rivier en later langs de rustige en brede rivier zelf. We zagen rondtrekkende imkers met hun bijenkasten en de tenten waarin ze sliepen. Onderweg werd veel mais en tabak verbouwd. 's Morgens was het nog koud en bewolkt, maar hoe zuidelijker we kwamen, hoe warmer het werd, de Tibetaanse invloeden verdwenen. Vrouwen liepen in 24/7. Marktplein Shaxiklederdracht met opvallende grote, vierkante hoeden en we zagen veel mensen met manden op de rug, soms zeer vol geladen.

Op advies van onze touroperator zouden we de laatste nacht in Shaxi doorbrengen. In vroeger tijden ( en nu nog) was dit een stopplaats op de Tea en Horse Caravan Trail, die bracht zout en paarden vanuit Tibet naar Zuid China, en thee en andere goederen terug. Het oude stadje is mooi gerestaureerd na de aardbeving van 1997. Wij zagen 24/7. Marktplein Shaxihet marktplein met winkeltjes, een Boeddhistische tempel en een museum. We liepen ook nog een stuk van de oude trail, via de westpoort en een brug over de rivier. Er waren maar weinig toeristen wij waren blij dat John ons dit getipt had. Heel toepasselijk: aan onze kamersleutel zat een paardenbelletje.

25 Juli. Kunming. Na een leuke start, het was vrijdagochtend markt in Shaxi (natuurlijk van alles te zien) een lange saaie rit naar Kunming. De lunch in een leuk restaurant waar gras op de grond en op onze lage tafel uitgestrooid was, was de enige onderbreking. We hadden een ander hotel gereserveerd in Kunming, dus we dachten even de fietsen ophalen en er naartoe rijden. Nou mooi niet dus! Pas na vier uur zoeken hadden we het hotel gevonden. Meteen na binnenkomst werd er een visitekaartje onder de deur geschoven met een foto van een leuk meisje dat zich aanbood. Bovendien stond op het nachtkastje een assortiment erotische middelen en condooms. volgens Vera waren we in een love-hotel beland, Maar nee hoor dit was een gewoon zaken hotel. Condooms liggen overal op de slaapkamers omdat in China nog steeds de éénkind-politiek wordt gehanteerd. Avonds toen we even de stad in waren geweest en de taxichauffeur ons uit liet stappen reed er een scooter tegen de deur, de deur werd amper geraakt, we verdenken  de chauffeuse er van dat ze zelf de scooter neer had gelegd, en net als bij Moscovitch; ze klaagde over pijn in haar vinger. Aan de vinger was niets te zien en ze kon hem volop bewegen maar uiteindelijk wilde ze 600 yen schadevergoeding. Om van haar af te zijn hebben we haar uiteindelijk 300 gegeven.

26/7. Western Hills26 Juli. Kunming. Na een ontbijt (om de hoek) al fietsend naar de Western Hills. Opnieuw valt ons op hoe modern Kunming wel niet is. Er worden komplete woonwijken weggesloopt, en hiervoor in de plaats komen flats en kantoorgebouwen. Buiten de stad zagen we wel 50 nieuwe wolkenkrabbers in aanbouw bestemd voor woningen. We zagen grote showrooms van Maserati, Rolls Royce, Bentley en Mercedes.  Uiteindelijk kwamen we bij Lake Dian waar de kabelbaan vertrok naar de heuvels aan de overkant van het meer. We wandelden naar een uitzichtpunt, de Dragon Gate. Terwijl we terugliepen barstte er een hevig onweer los. Zo op het pad tegen de berghelling met een paraplu in de hand was dit best wel akelig. Op de terugweg in de gondel van de kabelbaan hadden we een leuk gesprek met drie jonge 26/7. Western HillsChinezen, die verbluffend goed Engels spraken. De vrouw van de drie was helemaal weg van Nederland, ze wilde er erg graag naar toe vooral naar de bollenvelden en het platteland. Ze vond dat de overheid van Kunming alleen een moderne stad wilde maken en verder geen rekening hield met de leefbaarheid. We hebben haar uitgelegd dat Nederland ook echt niet alleen bloemen, klompen en molens is. 's Avonds hebben we ons zelf vergaapt aan de menigte op en rondom Jin Maby Square.

27 Juli. Kunming  Om al vast het klimmen te oefenen, vandaag een fietstocht naar de 27/7 De BamboetempelBamboe tempel, deze ligt aan de rand van Kunming tegen een heuvel. We merkten wel dat we weinig gewend waren, het klimmen viel niet mee. Onderweg zagen we op een groot plein Chinezen die aan Tai Chi, judo, of aan het volksdansen waren. In eerste instantie dachten we dat dit een zondagochtend bezigheid was, maar later zou blijken 27/7 De Bamboetempeldat dit op ale dagen gebeurd. De Bamboetempel lag er mooi bij, hij is bekend om de beelden van monniken die erg realistisch uitgebeeld worden, wij vonden het tegenvallen, ze zagen er allemaal maar raar en chagrijnig uit. Het complex was verder een oase van rust, wij vinden overigens dat deze tempelcomplexen altijd een bepaalde sereniteit over zich 27/7. Bamboetempelhebben. Terug in Kunming hebben we nog even boodschappen gedaan bij de Carrefour en alles klaar gemaakt voor ons vertrek de volgend dag.

28 Juli Jincheng.   Vandaag de eerste etappe van onze werkelijke fietstocht. Na twee weken Kunming en omgeving waren we vlij dat we deze grote stad achter ons konden laten. Het fietste lekker langs het grote meer, glad asfalt, zonnetje in de rug, de kilometers vlogen voorbij. Rond twaalf uur ergens gegeten, zelf uitgezocht in de keuken, en warempel, het was lekker. Rond 15.00 uur hadden we zo'n 60 kilometers er op zitten en pauzeerden we ergens in de schaduw op een bankje met fruit en fris. En toen begon het:  de klimmetjes werden klimmen en het gladde asfalt werd stof of modder. Bovendien werd de concentratie flink beladen, zware vrachtwagens steeds dichter. We fietsten vrijwel continue in grote zwarte roetwolken (APK met roetmeting kennen ze hier waarschijnlijk niet) De weg werd één blubbermassa waar de vrachtwagens elkaar nauwelijks konden passeren, en waar wij aan de zijkant met gevaar voor eigen leven, door de 28/7 Vrachtverkeeropgestuwde blubber ploeterden. Het dorpje Jincheng  was helemaal onder invloed van de vrachtwagenstromen die er doorheen gingen. Het hele dorp was vies, stoffig en rommelig. Het hotel wat we moesten hebben konden we niet vinden, en uiteindelijk namen we genoegen met een klein kamertje op de vierde verdieping van een ander hotel. De w.c. en de douche waren een, in de vloer zat een  voeten w.c. en daarboven hing de douchekop. Dus staand boven de w.c. 28/7 Vrachtverkeerdouchen! Maar ja voor 80 yen (9.60 €) mag je niet alles verwachten. De fietsen, wij, de tassen, alles zit onder de modder. Snel gedoucht en gegeten aan een kraampje. We raakten aan de praat met een jonge Chinese vrouw die redelijk Engels sprak. Toen we hartelijk afscheid namen vroeg ze of ze me mocht knuffelen. Natuurlijk!

29. Juli Tong Hai.  Het was vandaag een zware fiets etappe, 90 kilometer met daarbij 2 flinke klimmers van ongeveer 7 km. Daarom zaten we om 8 uur al op de fiets. Het eerste wat meeviel was de weg en het vrachtverkeer. De bestrating was steeds goed, dus geen modder, en er kwam maar af een toe een vrachtwagen voorbij. Het landschap was mooi; akkertjes met van alles en nog wat: boontjes, sla, kool, en broccoli en op de achtergrond de bergen. We fietsten ook langs verschillende meren waar we een mooi uitzicht hadden. De (klimmers) waren uiteindelijk wel te doen. In 29/7. Tong HaiTong Hai aangekomen was het even zoeken naar het hotel, het ene hotel liet geen buitenlandse gasten toe (soms wel aliens genoemd), het andere konden we niet vinden, uiteindelijk heeft een taxichauffeur ons er naar toe gebracht. Om 19 uur wandelden we frisgewassen het gezellige voetgangersgebied in.

30. Juli.  Tong Hai.  Een dag zonder te fietsen, om de spieren en zere billen wat rust te gunnen. In plaats daar van gewandeld en een plaats gezocht waar internet was, een vriendelijke serveerster deed ontzettend veel moeite, en uiteindelijk lukte het en konden we onze mail checken en konden we dit blog bijwerken. 's Avonds het Nan Jie weer opgezocht waar het een gezellige drukte was. Ook Chinezen genieten er van om 's avonds rond te wandelen, te shoppen of te snacken. Het winkelgebied is overigens in iedere plaats erg eentonig, ongeveer de helft van de winkels zijn telecomwinkels, en de ene is nog groter en moderner dan de andere. Ze zijn allemaal bemand door 30/7 Tong Haijeugdige verkopers in witte bloesjes en spelend met hun telefoon. Klanten zie je er niet. Het weer valt de laatste 2 dagen reuze mee, we hebben geen regen en veel zo'n, van de verwachte regentijd (moesson) hebben we tot op heden weinig last gehad.

31/7. Kalksteenformatie31. juli  Juanshui.  Aangezien we al een paar dagen geen internet hebben en in een grote stad terecht willen komen, besluiten we om twee etappes van resp. 30 en 50 kilometer in een dag te doen. Het eerste stuk was een makkie, vrijwel steeds dalen. De omgeving was prachtig, geen verkeer en goed asfalt. We zagen mooie kalksteenformaties. de temperatuur stijgt, we zien cactussen en bananenbomen. Het valt ons op dat er in deze streek veel moslims wonen, we zien ook schitterende moskeeën. We zien overal veldjes met groente, mais of aardappels, die hier veel gegeten worden, bijv in plakjes aan een spiesje, flink gekruid, en dan geroosterd. Ook de Chinese boontjes groeien hier prima, vrouwen maken in groepjes rode pepers klaar voor de verkoop.

Het tweede stuk was zwaar, we hebben flink moeten klimmen. Ook de weg was af en toe slecht, kuilen en grind. Toch komen we al rond 17 uur in Juanshui aan. De rode poort aan de ingang van de stad, konden we niet missen. Een immens groot bouwwerk geheel in rood opgetrokken. Deze kolossale Chao Yang poort ligt midden op een groot plein, vlak voor de oude stad. Wij vonden een eenvoudig, maar knus hotel in de oude stad. Onze kamer had een balkon waarmee we het straatleven van dichtbij konden meemaken. 's Avonds gingen we eten in een echt Chinees Restaurant, de menukaart was een tablet (met Engelse vertaling) waaruit we onze keuze konden maken.

1 Augustus Jianshui. Na een Engels ontbijt gingen we op zoek naar de 1/8. Twintig Dragon Bridgebezienswaardigheden van Jianshui. We fietsten de stad uit naar de Twintig Dragon Bridge, een ongerestaureerde brug met 2 Chinese torens en 17 bogen uit de Qing Dynastie. Weer terug naar de stad werden e overvallen door een fikse regenbui. Na een kwartier geschuild te hebben konden we weer verder en bleef het die dag droog. Vlak bij ons hotel lag de Confusius tempel gebouwd in 1285. Deze tempel was een opleidingsinstituut, want Jianshui was tijdens de Ming en Qing dynastie het cultureel en opvoedkundig middelpunt van Yunnan. Confusius zelf schijnt hier les gegeven te hebben. In de namiddag slenterden we door de gezellige straatjes. We moeten ons dwingen om niet alleen naar de winkels te kijken maar ook naar boven waar we mooiste Chinese geveltjes zien. Er worden veel 1/8. Confusiusaardewerk potten en beschilderde vazen verkocht. Ook in ons hotel wordt een collectie vazen te koop aangeboden, als we geen gebrek aan bagagecapaciteit hadden zouden we het wel weten... We zien ook een markt van alleen maar paddestoelen, in alle vormen, kleuren en maten. Ze gaan volop van de hand, net als de Peking eend.

2. Augustus. Jianshui.   Zhu's Garden stond op het programma. Dit huizencomplex 2/8 Zhu's Gardenwas van een rijke familie uit de,laatste jaren van de Quing Dynastie . Het complex bestaat uit verschillende huizen, ieder huis heeft slaapkamers, woonkamers en zijkamers, die met elkaar verbonden worden door een binnenplaats. In het midden is een grote binnenplaats met een grote vijver. Het was een prachtig geheel, met Bonsai 2/8. Zhu's Gardenboompjes, waterpartijen en prieeltjes. En dat alles in volmaakte rust ondanks het feit dat het complex midden in de stad lag. Toen we later verder door de steegjes wandelden ontdekten we ook nog een van de bronnen die Jianshui rijk is, Ze worden nog steeds gebruikt.2/8. Waterputten

1. Pier:
    31 juli 2014
    hoi luitjes echt mooie fotos
  2. Pier:
    3 augustus 2014
    hoe is het met julie je hebt de grts van piet erik enzo wel mooie fotos grts pier
  3. Roel en Tonnie:
    8 augustus 2014
    Hoihoi, klinkt ook Chinees, :-B,heerlijk om jullie verslag te lezen en dan die rustige grappen die in de zinnen zijn gezet, als je goed leest, lees je de humor, heerlijk. Wij vinden het fijn dat het goed bevalt, so far, geniet er samen weer van, groeten Roel en Tonnie