17. Maleisië.

26 november 2014 - Langkawi, Maleisië

29/11. Ons huisje op Sandy Beach.27/11. Sandy Beach resort.26/11. Klaar voor de ferry.26, 27, 28, 29. November Langkawi. Via een weg, met aan weerszijden mangrovebossen, fietsten we naar de Tammelang Pier. Hier moesten eerst de grensformaliteiten vervuld worden, Langkawi ligt n.l. in Maleisïe. Het verliep allemaal vlekkeloos en de veerboot kon al na anderhalf uur in Kuah aanleggen. De eerste indruk van Langkawi was; Zijn we hier in Saint Tropez? Er was een jachthaven met talloze grote plezierboten en zeilschepen. Toen we in de aankomsthal alle vrouwen met hoofddoek zagen rond lopen, beseften we dat we toch echt in het Islamitische Maleisïe waren. De tocht naar het strand Pantai Cenang was behoorlijk heuvelachtig en het viel niet mee in de 28/11. Hindoe tempel.tropische hitte, het is hier ook weer veel warmer dan het de afgelopen weken was.
Na even zoeken vonden we een veel te duur onderkomen, meteen aan zee. Je kunt hier merken dat het toeristenseizoen op gang komt, verschillende resorts waren vol. Eerlijk gezegd vonden we er maar weinig aan om hier te zijn. Het was rommelig en druk en het verkeer 28/11. Hindoe tempel.was bijzonder hectisch. Gelukkig reden we de tweede dag "Rondje Lankawi" met de fiets en konden we wat van het eiland zien. Het was nog niet echt wat we verwachtten.
We zagen wat rijstvelden en begroeide rotsen en op meerdere plekken complete apenfamilies op de weg of slingerend in de 28/11. Ze willen altijd op de foto.bomen. Het leukste was de Hindoeïstische tempel die we ontdekten. Hij was heel kleurrijk, helemaal open en er waren verschillende altaren, bijv. voor de God Shiva. Het geheel zou niet misstaan als kermisattractie, uit de luidsprekers schalde luide muziek waar het hele dorp van mee kon genieten.
Toen we bij een wegrestaurant stopten om een ijsje te kopen, zagen we honderden 28/11. Heilzame drankjes.Maleiers die kleine flesjes kochten, met tassenvol stapten ze de bus weer in. In de flesjes zat een goedje, gemaakt van kruiden, wat een heilzame werking zou hebben.
Misschien iets van de Orang Asli? (de oerbewoners)
Op het strand van Langkawi is het vooral 's morgens vroeg en op het eind van de middag druk, ook tijdens de heftige regenbui die iedere dag rond 5 uur 's middags losbarst. Iedereen, zwemt geheel gekleed, zelfs de hoofddoek gaat niet af. Het plezier om in het water te zijn is er niet minder om.

30/11. De Eagle van Langkawi.30. November. Alor Setar. Ook al trapten we flink om de ferry van 10.30 uur te halen, het mocht niet baten. Hij zat al vol, en de daarop volgende ook. Daardoor konden we nog een foto maken van de Eagle, het boegbeeld van Langkawi, en de haven. Ook had ik een leuk gesprek met een Nieuw- Zeelander, die ons tipte voor een guesthouse in Georgetown. Mooi meegenomen.
 Kuala Perlis waar we aankwamen was een rustig stadje wat we al snel achter ons lieten. De tocht liep verder pal langs de zee: wind tegen! We fietsten door de "rijstkom van Maleisïe" er waren eindeloze groene rijstvelden te zien. Ook waren er veel "vogelhotels" te zien. Grote gebouwen, afmeting klein flatgebouw, met alleen gaten 30/11. Tientalle grote vogelhuizen.waar de vogels door binnen kunnen. Overal het kwetterende geluid van honderden vogels, meestal nog versterkt door luidsprekers, soms stonden er wel 5 van dergelijke gebouwen binnen 100 mtr. van elkaar. Het was weer eens een prachtige tocht, met leuke vissershaventjes, een grote Varaan die we weg zagen schieten en een hele speciale blauwe vogel die ons iedere keer net te snel af was als we een foto wilden maken. Mensen waren erg vriendelijk en zeiden steeds Hallo. Ook de manager van het hotel die ons bij onze 30/11. Zahir Moskee.fietsen aansprak en honderduit vroeg was erg aardig. Hij liet zelfs speciaal voor ons een schaal met fruit en snoepjes brengen. Het uitzicht van onze hotelkamer op de 7e verdieping, op de Masjid Zahir, de Clocktower, de Balai Besar ( met houtsnijwerk versierde koninklijke audiëntiehal ) met daarop de roodgekleurde ondergaande zon gaf een feeëriek (groot Nederlands dictee) beeld uit een sprookje van duizend-en-een nacht. 's Avonds voor het eerst een Hawker stalletje geprobeerd, waar we heerlijk en spotgoedkoop aten.

1. December. Pantai Merdeka. We gingen niet weg voordat we een aantal foto's 1/12. Contrast in Alor Setar.hadden bij daglicht. De bezienswaardige Zahir Moskee was echter gesloten. Dat is ook wat; eerst ons wakker maken om 5 uur met de oproep tot gebed, en dan zelf weer in bed kruipen en de deur van de moskee op slot doen!
1/12. Het bruidspaar.Ook vandaag fietsten we midden tussen de uitgestrekte rijstvelden, nu met uitzicht op de Gunung Jerai (1217 mtr.) Na zo'n 40 kilometer kwamen we weer bij de zee, waar we in een dorpje een bruiloft aantroffen, het hele dorp liep uit om het prachtig uitgedoste paar te feliciteren, iedereen had zijn mooiste kleren aan. Ik trok de stoute schoenen aan en ging er op af; netjes het bruidspaar gefeliciteerd 1/12. Kadootje gekregen.en gevraagd of ik een foto mocht maken, hij wilde er zelfs een met mij er bij, compleet met reflecterend vest. Hij voelde zich vereerd, zij keek een beetje zuinig en zei niets. Ook kreeg ik nog een tasje met een roos en allerlei zoetigheden mee. Op het einde van de route moesten we met een bootje een brede zeearm oversteken. Aan de overkant was geen steiger zodat we lopend door het water, de fietsen en de bagage aan land moesten brengen. Berry was doodsbenauwd dat onze fietsen met het zeewater in aanraking zouden komen maar dat viel gelukkig mee. Er was alleen maar een groot resort wat vol bleek te zitten, zodat we nog enkele kilometers moesten klimmen. Gelukkig konden we terecht  bij een simpele overnachtingsplek in een stille baai.

3/12. Fort Cornwallis.2. December. Georgetown. Vanuit Pantai Merdeka was het maar een stukje naar Butterworth, waar we de ferry namen naar Penang. Op de boot hadden we een leuk gesprek met een Zwitserse jonge vrouw die al drie jaar in haar eentje aan het reizen was. Ze had een budget van 15 dollar per dag, knap hoor! Aangekomen op het eiland vonden we al snel ons Guesthouse. De Lebuh Chulia was een levendige, gezellige straat. Vooral 's avonds, maar helaas ook 's nachts was er live muziek in de Reggae Bar, precies aan de overkant. Om 5 uur stond er al weer 3/12. De stichter van Georgetown Francis Light.een bus te draaien onder ons raam voor een excursie. Dit hielden we maar een nacht vol.

3. December. Georgetown.  Andere accomodatie was zo gevonden dus konden we de stad gaan verkennen, nu hadden we een prima hotel met uitzicht over zee.
Omdat Onze Ruud hier in januari gaat wonen, wilden we het eiland wat uitgebreider verkennen.
Georgetown is sinds 2008 Werelderfgoed en heeft een Engels Koloniaal verleden. Het oude fort Cornwallis, met het standbeeld van Francis Light, de stichter van de stad, en een kanon van Nederlandse makelij, getuigt nog van dit verleden. De bewoners van het eiland zijn een mengelmoes van Chinezen (55%), Maleiers, India's, of blank. Hierdoor vind je verschillende wijken zoals Little India, waar 3/12. Little India.we in een, voor ons onbekende wereld terecht kwamen. Ook de paalwoningen aan de haven waar van oudsher al Chinese Clans bij elkaar wonen in gammele houten huizen, waren apart om te zien. In de stad vindt je veel mooie Boedhistische tempels, Christelijke kerken, maar ook Moskeen en Hindoeistische tempels. Zoals de prachtige Sri Mariam Man, die we wilden bezoeken maar die helaas dicht was. Om lekker eten staat Georgetown bekend. Bij de Red Garden hebben we 's avonds heerlijke sateh gegeten met als toetje sticky rice met mango.

4. December. Georgetown. et een scooter is het eiland makkelijker te verkennen dan 4/12. Kek Lok Si tempel.met de fiets. Verhuur is in een wip geregeld. Berry zag er wel tegen op na het ongeval van de laatste keer, maar toch.... Allereerst bezochten we de Kek Lok Si, een Boedhistische tempel die een eindje buiten de stad ligt. Hij is tegen een heuvel gebouwd en is het grootste en mooiste tempelterrein van Maleisië. We reden via Teluk Kumbar weer richting het noorden en kwamen via een prachtige heuvelachtige weg door de jungle, terecht bij de kust, onderweg zagen we 4/12. Kek Lok Si tempel.nog een mooie waterval en durian-plantages. Hier stopten 4/12. Overvieuw Georgetown.we in Batu Ferringhi aan het witte strand. Dit was een echte badplaats met torenhoge hotelflats. Van hieruit reden we via de mooie kustweg met luxueuze hotels terug naar Georgetown. Het was een prachtige rit.

5. December. Georgetown. In Nederland is het vandaag Sinterklaas. Daar merken we hier niets van. Wel zien we overal kerstbomen, kerstmannen en kerstversieringen. Je hoort kerstliedjes en restaurants bieden speciale menu's aan.
We hebben vandaag de tijd genomen om de site bij te werken en zijn op de fiets naar 5/12. De Blue Mansion.Gelugor geweest, waar Ruud gaat wonen. Ook hebben we een rondleiding gehad in het mooiste en oudste Chinese huis van Penang: Cheong Fatt Tze, ofwel de Blue Mansion. Het huis is prachtig gerestaureerd met authentieke materialen en methodes. De gids gaf een duidelijke uitleg en nu weten we meer over Feng Shui en de Chinese cultuur. Georgetown was een erg gezellige stad, maar we moeten weer verder.5/12. De Blue Mansion.

5/12. De Blue Mansion.

1. Jean Jansen:
    Beste Berry en France,
    Ik heb jullie verhalen met veel interesse gelezen. Lijkt mij heerlijk om steeds maar weer tegen zo veel onverwachte en fantastische dingen aan te lopen.
    Nog enkele weekjes; geniet er maar van.
    Op jouw eerdere vraag over het koor het volgende: we zijn bijna klaar voor het Kerstconcert. Jouw plaats is tijdelijk ingenomen door een projectlid uit Eindhoven, een prachtige bas! Jammer dat hij over twee weken weer vertrekt, maar... er komt weer een kei van een bas voor in de plaats!
    Nog veel plezier samen en straks een goede terugreis gewenst.
    Groet, Jean
  2. Henk en Berdie:
    5 december 2014
    Hoi Berry en France, weer prachtige verhalen en we blijven er van genieten. Wat maken jullie toch mooie en leuke dingen mee in het Aziatische paradijs.
    Denk nog maar niet aan het leven in Asten nu jullie nog met die fantastische reis bezig zijn.
    Gaan jullie Ruud ook nog ontmoeten in Maleisië?
  3. Wilfred:
    Hoi Berry en France' ,

Ik geniet elke keer weer van jullie verhaal en ben blij dat het elke keer zo uit gebreid is zodat we van de gehele reis mee kunnen genieten.
    Geniet er nog van.
  4. Ingrid:
    5 december 2014
    Weer een prachtig verhaal! Goed om te horen dat jullie het nog steeds fijn hebben daar, wij gaan hier inderdaad sinterklaas vieren! Eens kijken of we lief genoeg geweest zijn om wat te krijgen dit jaar :)

Tot snel liefs Ingrid
  5. Wilbert v. Nieuwburg:
    6 december 2014
    Ik geloof dat de reis steeds leuker wordt, geniet er nog maar even van!!!
    Groetjes Wilbert
  6. Louis en Liesbeth:
    Dag Berry en Francé,
    Mooie verhalen om te lezen maar natuurlijk vele malen mooier om het zelf mee te maken.
    Jullie terugreis komt langzamerhand weer in zicht, geniet van de laatste weken en tot ziens in ons mooie Brabant.

Louis en Liesbeth
  7. Peter Mulder:
    7 december 2014
    Leuke site, nadat we jullie hebben ontmoet kijk ik af en toe hoe het jullie vergaat.

2 ongelukkige fietsers, Sjanneke en Peter.
  8. Roel en Tonnie:
    7 december 2014
    Hoi samen, tja ook hier is de Sint weer weg. Jullie hebben gelukkig nog even voor de boeg, geniet met volle teugen van de komende weken en dan kunnen wij dit weer beleven middels jullie verslag. Mooie foto's en verhalen hebben er voor gezorgd dat wij het gevoel hadden,dat wij achter op de fietsen meereden, geweldig. Groetjes Roel en Tonnie
  9. Anne-Mie Hoefnagels:
    16 december 2014
    Hey Berry en Francé,

Jullie reiservaringen zijn steeds weer mooi om te lezen. Wat leuk dat jullie de plek waar Ruud gaat wonen zelf gezien hebben.
    We wensen jullie nog mooie dagen en tot gauw bij het koor.

We zijn er erg druk mee bezig zoals je wel zult weten. Het wordt een mooi concert.

Groet
    Piet en Anne-Mie
  10. Jan en Lies:
    17 december 2014
    Hoi wereldreizigers,

Alweer van die mooie verhalen!! Leuk dat jullie alvast hebben kunnen zien waar Ruud terecht komt. Geniet nog van de laatste weken en het mooie weer, want hier is het koud, donker en nat. Tot snel!

Groetjes
    Jan en Liesbeth