19. De laatste dagen, en naar huis.

30 december 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

25/12. Leuk!25/12. Saint Mary The Virgin.25/12. Merdekaplein met Bangunan Sultan Abdul Samat.25. December Klang. Kerstmis bleek in Maleisië een feestdag te zijn, maar afgezien van de ongewone stilte in de ochtend was er weinig van te merken. Op het grote Merdekaplein, midden in Kuala Lumpur vroegen twee enqueterende dames wat wij van de Kerstsfeer vonden. Wij hebben ze een vergelijking met de kerstsfeer bij ons in Europa gegeven, en hopen dat ze daar iets mee kunnen doen. Kuala Lumpur is een stad met verrassende architectuur: hoge moderne gebouwen naast gebouwen uit de koloniale tijd, zoals het Bangunan t.o.v. de Twin Towers. En als je dan weet dat dit hele gebied in 1857 nog een modderige 25/12. De Jamek Moskee t.o. moderne hoogbouw.rivierdelta was, waar de eerste pioniers omkwamen door malaria dan besef je dat hier knappe staaltjes van bouwkunst zijn verricht. Bij het Anglicaans kerkje hadden we een leuk gesprek met een Engelse toeriste. Nadat we de Pasar Seni en Petalingstreet (versierd met honderden Chinese lampions) bekeken hadden, zagen we 25/12. Chinatown Petalingstreet.onverwachts twee jonge fietsers, ze kwamen uit Polen en waren al anderhalf jaar aan het fietsen. Ze hadden zelfs de USA doorkruist. We kregen meteen de kriebels om ook dit werelddeel per fiets te gaan ontdekken.

26. December. Klang. Nadat we de26/12. Kleurrijke Indiaase vrouwen. fietsen weggebracht hadden naar de fietsenmaker om in te laten pakken, namen we de trein naar de Batu Caves. Hier moesten we een trap op van 272 treden naar de Light Cave, waar de Hindoeïstische God Murugan vereerd wordt. We kijken iedere 26/12. Batu Caves.keer onze ogen uit bij deze gebedshuizen, vooral ook door de Indiase vrouwen en kinderen met hun kleurrijke kleding, blingbling, tatouages en luide muziek.

27. December. Kuala Lumpur. De laatste twee dagen brengen we in Kuala Lumpur City door, wel zo makkelijk. Ons hotel ligt pal tegen de Petronas Twin Towers, deze zijn machtig mooi en groots om te zien. Letterlijk en figuurlijk een knap staaltje van 27/12. De Petronas Twin Towers.moderne bouwkunst. Aan de Bukit Bintang zien we exclusieve winkelcentra, er is zelfs een "Bintang Walk" boven over alle wegen heen, zodat je ongestoord van de ene wijk naar de andere kunt lopen.

28. December Kuala Lumpur. 's Morgens al vroeg stond ik in de rij om kaartjes voor een bezoek aan de Petronas Twin Towers te bemachtigen. En warempel we kregen als"Senior Citizens" 50 % korting, mooi meegenomen. We kregen op de 86e verdieping 28/12. Toch mooi op onze trouwdag.28/12. Vanaf de ene toren.....bibberbenen, maar het uitzicht was fantastisch! De gemaakt foto met ons, de Twin Towers en veel vuurwerk was toepasselijk op onze trouwdag.
Het bezoek aan het Old Railway-station, wat het mooiste station ter wereld zou moeten zijn, viel tegen. Maar de Sri Mariamman Tempel was wel de moeite waard. Er was net een soort dienst aan de gang waarbij mannen met ontbloot bovenlijf rond gingen met een soort gekleurde as die iedereen op zijn voorhoofd smeerde.
's Avonds hebben we de enorme verlichte lampions bewonderd in Chinatown, maar de 28/12. Sri Mahamariamman tempel.sfeer viel letterlijk in het water, door een enorme regenbui die maar niet op hield.
De regen zorgt trouwens in heel Z.O. Azië voor erg veel overlast. De overstromingen zijn voortdurend in het nieuws.

29. December. Kuala Lumpur. De regen bleef aanhouden deze laatste dag, veel last hadden we er niet van. Er viel van alles te regelen om bepakt op tijd op het vliegveld te zijn. Met weemoed namen we afscheid van Azië, maar terug naar huis na 6 maanden is natuurlijk ook fijn.

Tja, en zo komt er vandaag een einde aan onze reis.
Een ding is zeker, WE HEBBEN ONTZETTEND GENOTEN VAN DEZE GEWELDIGE REIS!

Nog even de feitjes op een rij:
-   We zijn 170 dagen weg geweest.
-   We hebben 90 keer een andere overnachtingsplek gezocht.
-   We hebben door landen gefietst.
-   We hebben 5850 kilometer gefietst.
-   We hebben (geloof 't of niet) lekke banden gehad.
-   We hebben problemen gehad met versnellingsnaaf of tandriem.
-   We hebben gebroken spaken gehad, of wat voor mankement dan ook.
-   Na 1.837.693 keer met een big smile "Hello" en "From Holland" zeggen staat  29/12. Voortaan continue een brede grijns.....     onze mond voortaan continue in een brede grijns!

Verder willen wij iedereen bedanken voor de interesse en de leuke reacties.
Als je zo lang van huis bent is het erg fijn om af en toe wat van het thuisfront te horen.

1. Henk en Berdie:
    31 december 2014
    Proficiat met het behaalde resultaat! Het was heel knap wat jullie allemaal gedaan hebben om deze reis tot een geweldig succes te maken. Jullie zijn de uitdagingen niet uit de weg gegaan, echte avonturiers en doorzetters!
    Zelfs wij als trouwe lezers van jullie mooie verhalen met prachtige foto,s hebben dank zij jullie " een reis gemaakt door Azië" en die was schitterend.
    Een een mooie terugreis naar NL toegewenst en een fijne hereniging met familie en vrienden. Wie weet wat 2015 weer voor jullie in petto heeft. De allerbeste wensen voor 2015 en op naar de volgende reis?!
    Henk en Berdie.
  2. Roel en Tonnie:
    31 december 2014
    Hoi samen, hartstikke leuke verhalen van jullie geweldige reis door China met mooie foto's, we hebben genoten. Voor de rest willen wij jullie een fijne jaarwisseling wensen.groeten Tonnie en Roel.
  3. Pier:
    1 januari 2015
    Hallo nu kun je de draad weer opnemen we hebben echt genoten van de reisverhalen oma een gelukkig nieuwjaar en alles wat wenselijk is grts uit belgie
  4. Wilfred:
    1 januari 2015
    Hoi Berry en France',

Raar om nu niets meer van jullie te gaan lezen.
    Een gezond en voorspoedig 2015.
    Tevens nog gefeliciteerd met jullie huwelijksdag 28 december.
    Groetjes Wilfred
  5. Anne-Mie Hoefnagels:
    10 januari 2015
    Wat een enerverende reis hebben jullie gehad.
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    We moeten zeker eens bijbuurten!

Piet en Anne-Mie