19. Maleisië. Kerstwens.

24 december 2014 - Malakka, Maleisië

15/12. Onderweg.15. December. Klang. Doordat we Klang en Kuala Lumpur naderen wordt het steeds drukker op de wegen. Gelukkig hoefden we vandaag maar een paar kilometer over de levensgevaarlijke Highway 5. Knap eigenlijk dat er 19/12. Iedere middag nasi......nog rustige wegen te vinden zijn in deze stedelijke omgeving. Klang (voorstad van Kuala Lumpur) is een oninteressante stad dus morgen fietsen we lekker door.

16. December. Morib.  Een rotdag! Het begon vanmorgen al toen we, opgehouden door een vriendelijke fietsenthousiaste Maleier, te laat vertrokken. De route was vaag, meteen de eerste straat moesten we zoeken. Tijdens het zoeken werd Berry aangereden door een auto die de bocht afsneed, en lag op de grond. Naaste een kromme trapper, een kras op de fiets en een kras op Berry zijn voet was er gelukkig verder niets. Het lukte niet meteen om de fietsenmaker te vinden, we bleven maar heen en weer fietsen door de drukke winkelstraat. Een oud Chinees vrouwtje wees de weg, en toen we toch nog verkeerd 16/12. Weer zo'n leuk pontje.gingen bleek ze ons achterna gerend te zijn om weer opnieuw te helpen.
Ze liep nu zelfs mee tot de deur. Super, die Chinezen! Voor de lieve som van 8 Ringit (2 euro) werd in een vloek en een zucht een set nieuwe trappers gemonteerd en konden we weer fietsen. Maar toen, Russisch Roulette, langs de levensgevaarlijke weg. Tot overmaat fietsten we ook nog verkeerd (de eerste keer in al die maanden) en was er in Morib geen 17/12. Onderweg, ook weer dood.fatsoenlijke overnachting voor een betaalbare prijs. Uiteindelijk voor te veel geld in een kot in een soort trainingskamp beland. Tja het zit niet altijd mee.

17. December. Port Dickson. Het schoot lekker op deze dag. Vooral toen we al pratend een tijdje meefietsten met drie Maleisische mannen, die ook op weg waren naar Melakka. Maar toen we drie uur moesten schuilen voor een enorme regen en onweersbui werd het toch nog laat. Een diner met een wijntje en een biertje zat er ook deze keer niet in. Geen alcohol, en plastic stoeltjes met een gammele tafel was het enige wat er was.

17/12. Onderweg, ook hier staan mensen stil bij de verongelukte vliegtuigen.18. December. Port Dickson.  Hier in Port Dickson is weinig te beleven. Op het strand ligt niemand en het zwembad van het hotel heeft het formaat van een bubbelbad, en zit bovendien vol met volledig geklede mensen, het lijkt net een volle wastobbe. Tussen al deze Maleiers voelen wij ons een buitenbeentje, en aangezien ik alleen een bikini heb, is zwemmen er voor ons niet bij. Na wat wikken en wegen hebben we besloten om terug te fietsen naar Klang en de bus te nemen naar Melakka. Dit leek ons veiliger met al die drukke wegen. 's Avonds bij Tino's Pizza heerlijke pizza gegeten. (nog bedankt Liesbeth voor de tip in jullie reisverslag) We hebben gezellig gebabbeld met deze Oostenrijker die 35 jaar geleden als backpacker naar Maleisië kwam.

19. December. Morib. De route in omgekeerde volgorde fietsen viel mee. Ook zagen 19/12. Dragon Fruit, helaas zonder vruchten.we dingen die we eerst niet gezien hadden, zoals een kwekerij voor Dragon Fruits. Deze groeien als bloemknop aan een cactus. Aangezien in Morib alles vol was en we niet meer in het kot terug wilden, moesten we wel het peperdure Gold Coast Resort nemen. Compleet met wirl pool op de kamer en een uitgebreid waterparadijs, maar hier waren bikini's verboden. Het resort zat i.v.m de grote vakantie helemaal propvol, zodat we 's morgens in een rij moesten staan voor het ontbijtbuffet en lang moesten wachten op een vrij tafeltje.

20. December. Klang. Ook deze laatste fietsdag kwamen we er zonder kleerscheuren20/12  Voor de laatste keer de tassen op de fiets. vanaf. Het personeel van het prettige Family hotel was blij om ons weer te zien en erg behulpzaam om het vervoer naar Melakka rond te krijgen. Jammer genoeg ligt het hotel in een lugubere achterbuurt, waar van alles gebeurt. Dus 's avonds niet meer de straat op.

21/12. Drukte voor het Stadhuys in Malakka.21. December. Melakka. We waren de enige (!) passagiers in de expressbus en binnen drie uur stonden we voor het Stadhuys in Melakka. Melakka is een ontzettend gezellige stad waar veel te zien is, maar ook ontzettend druk met al die toeristen.    'sAvonds de nightmarket bezocht in Jonkerstreet, waar we lokale specialiteiten proefden.

21/12. Langs de Melakka rivier.22-23. December. Melakka. We wandelden de Old 22/12. Ruine St. Paulschurch. Melakka.Melakka Heritage Tour en zagen allerlei gebouwen en straten die aan de Nederlandse tijd herinnerden. Zoals het 22/12. Nederlandse grafzerk in Melakka.Marktplein met het Stadhuys, de St.Paulskerk, en een Hollandse Molen, alles in rood. Op de St. Paulshill was een kerkhof waar Nederlanders begraven lagen. De grafzerken hadden teksten met: Hier leyt begraven... De Porta de Santiago was een aandenken aan de Portugese tijd. 21/12. Langs de Melakka rivier.Langs de Melakka rivier die dwars door de stad loopt was een gezellig wandelpad, maar het leukste was de Chinese wijk waar ook de Heerenstraat lag. Allerlei mooi versierde, oude winkels lagen hier. en het was er de hele dag druk met Chinezen die met tassen vol koekjes, koffie, en ander onbekend lekkers naar huis gingen.

24. December. Klang.  En weer met de bus terug naar Klang.

24/12. Een Fijn Kerstfeest.

KERSTAVOND IS VOOR ONS DEZE KEER HEEL WAT ANDERS DAN WAT WE GEWEND ZIJN, MAAR VANAF DEZE PLEK WILLEN WE TOCH IEDEREEN      24/12. Een Fijn Kerstfeest.

een GEWELDIG FIJN KERSTFEEST  en

een GEZOND EN GELUKKIG NIEUWJAAR          toewensen.

1. Wilfred:
    Hoi France en Berry,

Natuurlijk ook fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar gewenst.
    Ik hoop dat het jullie gebracht heeft wat jullie er van wilde verwachten.
    Een fijne terug reis en hopelijk nog jaren lang plezier van jullie herinneringen.

Selamat Hari Natal
  2. Ingrid:
    24 december 2014
    Jullie ook een heel fijn kerstfeest! Zullen jullie vanavond toch wel missen hoor! Tot snel liefs
  3. Roel en Tonnie:
    24 december 2014
    Ook prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar gewenst door Tonnie en mij.Geniet van de omgeving en van elkaar, dit is het mooiste wat er is. De verhalen zijn leuk geschreven, cq,fijn om te lezen. We wachten het nieuwe reisverslag af. Groetjes van Tonnie en mij.
  4. Wilbert v. Nieuwburg:
    25 december 2014
    Prettige kerstdagen en al het goed voor het nieuwe jaar!!!
    Geniet nog een paar daagjes en dan..... back home!!!
  5. Louis en Liesbeth:
    25 december 2014
    Vandaag pas jullie verhaal gelezen. De eerste Kerstdag zit er al weer bijna op maar vanuit Someren wensen we jullie prettige dagen en een goede terugreis.
    Tot ziens
  6. Pier:
    26 december 2014
    Hallo voor julie ook fijne feestdagen gewenst en nog veel fietsgenot de grts
  7. Tom van Lieshout:
    26 december 2014
    Hallo, ik zag vandaag jullie kerstwens, bedankt. Ook voor jullie nog fijne dagen en natuurlijk een zeer goede terugreis.
    Tot ziens, Tom.