13. Thailand

21 oktober 2014 - Ko Samui, Thailand

15/10. Bankrut of Bankroet?15, 16, en 17  Oktober. Ban Krood, Ban Bang Boet, Thung Wua Laen Beach. De prachtige fietsdagen rijgen zich aaneen. De wind is gaan liggen en het is bewolkt, wat prima is om te fietsen. Onderweg zagen we met eigen ogen de getrainde cocosnootplukkers: de apen zitten met15/10. Restaurantje onderweg. een touw vast en klimmen behendig in een hoge palmboom, ze draaien de cocosnoot rond tot hij losschiet en gooien hem naar beneden. Bijzonder grappig om te zien, maar vermoeiend voor het beestje. Verderop in de route zien we vooral lage palmbomen waar grote oranje-17/10. Cocosnotenoogst.bruine bollen vanaf komen waar een soort spitse noten aan zitten. Ze zijn erg groot en worden gebruikt om palmolie uit te persen. We passeren het gedeelte waar Thailand op zijn smalst is, 10,8 kilometer. In de verte zien we de bergen van Myamar (Birma).
16/10. Overnachting in Bankrut.In Ban Bang Boet liepen we door het vissersdorpje en ineens zagen we twee fietsers met tassen. Aangezien we nog maar één vakantiefietser zijn tegen gekomen sprong ik er meteen op af en hadden we een spontaan gesprek. Het was een Amerikaans stel, Penny en Eric, beiden net gepensioneerd, en drie weken geleden vanuit Maleisie vertrokken voor onbepaalde tijd. Een uurtje later zaten ze16/10. Onverwachte ontmoeting. bij ons aan tafel, en tot onze verbazing stopte er vrij snel nog een ander stel fietsers bij ons terras. Het gesprek begon in het engels maar vrij snel bleek dat het Nederlanders waren, uit de kop van Noord Holland. Zij, 16/10. Zo fietsen we iedere dag.Monique en Piet waren onderweg van Chang Mai naar Singapore. Vanaf Bangkok volgen ze tot Singapore dezelfde route als wij, alleen wat sneller, ze gingen eerder terug naar Nederland. De hele avond hebben we gegeten, gedronken, en allerlei ervaringen zitten delen, het was schitterend.

18 en 19. Oktober. Tung Wua Laen Beach. We blijven hier wat langer. Het is een 17/10. Boedha in aanbouw.rustig badplaatsje met een uitgestrekt wit zandstrand en veelal Thaise toeristen. We ontbijten er iedere morgen in een hutje op het strand, hebben een heel mooi huisje, en de eigenaresse is erg vriendelijk en behulpzaam. We werken aan de site, doen de was, regelen een overtocht en verblijf op Koh Samui en fietsen een keer naar Chumphon, wat 25 kilometer verderop ligt. Dit laatste ging niet zonder hindernissen: op de terugweg moesten we 4 keer langdurig schuilen voor onweersbuien.
Chumpon is een provinciestad van waaruit de vervoersmaatschappij Lomprayah bus- en veerdiensten verzorgd. Het stadje stelde niet zo veel voor, maar bleek later, enkele kilometers verderop, een mooi strand te hebben.

20/10. Ko Nangyuan, naar Koh Samui.20. Oktober. Koh Samui. Zonder fietsen vertrekken we met een songthaew naar Chumpon. Het wordt een lange dag, want de, weliswaar snelle catamaran legt aan bij zowel Koh Tao, als Koh Pagnan. Mooie plaatsen maar de boottocht duurt zo toch nog vier uur. Koh Samui is het, op twee na grootste eiland van Thailand en behoorlijk toeristisch. We verblijven in Chawang dat het mooiste strand heeft van heel Koh Samui. Voor deze gelegenheid hebben we een wat luxer hotel gekozen en binnen een half uur na aankomst genieten we van een schitterend zwembad wat door lijkt te lopen in de zee. Hier houden we het wel een paar dagen uit.

21. Oktober. Koh Samui. Vanmorgen is Ruud aangekomen, keurig wit bloesje en 22/10. Koh Samui op de scooter.colbertje, recht van zijn werk. Snel de korte broek en een t-shirtje aan en ook hij heeft vakantie: luieren, zwemmen en lekker eten. 's Avonds gingen Berry en Ruud naar het Thai-boxen, wat hier iedere avond georganiseerd wordt. Ze hadden gehoopt op veel Thai, maar er waren vrijwel alleen maar toeristen. Het boxen kwam een beetje "gemaakt" over, maar ze hadden het toch een keertje mee gemaakt.

22/10. Koh Samui met Ruud.22. Oktober. Koh Samui. We huurden twee scooters om het eiland rond te toeren. Vanuit Chaweng reden we naar Lamai wat ook een erg mooi strand heeft. Er waren twee bijzondere rotsformaties: Hin Ta, en Hin Yai, waar je een prachtig uitzicht  had.
Ook de watervallen Namuang 1 en 2, van 18 en 80 mtr. 22/10. Nam Muang watervalwaren de moeite waard. Verderop kwamen we in Natan, Samui's grootste plaats en reden naar Boput, een baai in het noorden. Hier was Fisherman's Village, een gezellig dorpje met heerlijke restaurants, en we zagen de big 22/10. Big BoehdaBoeddah, een tempelcomplex. Daar konden we mooie foto's maken want de zon ging bijna onder. Ondertussen zijn we het hele eiland rond geweest, het blijft leuk om met een scooter en met dit weer, een dagje rond te toeren.

23. Oktober. Koh. Samui. Het eiland is een waar waterparadijs 23/10. Snorkelen tussen de eilanden.waar snorkelen en duiken favoriet is. 23/10. Ruud.Een tochtje naar een van de omliggende eilandjes mag hier niet aan ontbreken. We gingen met een speedboot naar Koh Tao en Koh Panguyan. Op de heenweg barstte er een enorm onweer los en vroegen we ons af of we het wel zouden overleven, zo midden op zee. Gelukkig kwamen we er vanaf met alleen maar kletsnatte kleding. Bij aankomst was het droog en konden we naar de top klimmen van het piepkleine 23/10. Snorkelen tussen de eilanden.privé- eiland. Het uitzicht was adembenemend! Bij het snorkelen zagen we vlak bij het 23/10. Eten op het strand.strand al meteen de mooiste gekleurde vissen, en later midden op zee, bij Koh Tao, ook koraal. 's Avonds wilde Ruud op het strand gaan eten, er werden lampions opgelaten, en het werd een perfecte afsluiting van de dag.

24. Oktober. Koh. Samui. Nog een laatste luierdag waarbij we volop genoten van het heerlijke zwembad. 23/10. Wisten we eigenlijk al.24/10. Zwemmen onder de palmen.

25. Oktober. Thung Wuan Laen Beach. Weer terug op het vaste land betekende vier keer "overstappen" maar na zo'n 9 uur onderweg geweest te zijn waren we weer in het rustige badplaatsje van waar we vertrokken zijn. De fietsen stonden nog keurig in de garage van de eigenaresse van het hotel. Dus... morgen kunnen we weer fietsen.

1. Pier:
    28 oktober 2014
    Weeral mooie foto's en n geweldig verhaal er rond ik vind het super om te lezen tot de volgende grts
  2. Roel en Tonnie:
    7 december 2014
    Hoi samen, tja, wat kun je nog zeggen, het is gewoon mooi om de begeleidende foto's te zien met een wederom fantastisch verhaal. Genoten hebben jullie ook, gelukkig hebben jullie vakantie wat inhoud dat je moet genieten en dat doen jullie, geweldig, geniet er samen van en op naar het volgende verslag, groeten Roel en Tonnie