12. Thailand

12 oktober 2014 - Bangkok, Thailand

6/10. Koninklijk zomerpaleis6/10. Wat Mahat Hat6. Oktober. Bangkok. Ayutthaya is de oude koningsstad, die 70 kilometer ten noorden van Bangkok ligt. Het moet, rond de 15e eeuw, een indrukwekkende stad geweest zijn, met verschillende tempels, prangs en shedi's. Nu zijn er veelal nog ruines te zien, sommige mooier, en beter bewaard dan andere.
Apart was de Wat Mahat Hat, waar de wortels van een boom om een Boeddhahoofd gegroeid zijn. Het koninklijke zomerpaleis in Bang Pa In (nog in gebruik) lag erg mooi in een prachtig park.
Tijdens deze excursie realiseerden we ons hoe klein ons eigen wereldje is. We ontmoetten deze keer mensen uit Bangla Desh, India, Dubai, Filipijnen, Canada en Indonesie.
We kletsten met iedereen, schitterend!

7. Oktober. Bangkok. Vandaag geen tempels, gelukkig, maar een stukje van de tweede wereldoorlog. We hadden een excursie geboekt naar Kanchanaburi, (130 km. vanaf Bangkok) waar de River Kwai ligt. Hier lieten de Japanners krijgsgevangenen 7/10. Nederlandse graven op oorlogskerkhof.7/10. Bridge over the River Kwai.(waaronder ook Nederlanders) de 415 km. lange spoorweg tussen Thailand en Birma bouwen.
De krijgsgevangen leefden onder erbarmelijke omstandigeheden, er vielen dan ook vele doden. De enorme begraafplaats met honderden, vaak erg jonge Nederlandse soldaten met gewone oer-hollandse namen maakte op ons erg veel indruk.
Hier is ook de brug die in 1945 vernietigd werd door de Amerikaanse luchtmacht (je weet wel uit de film). Het was een 7/10. Museum Bridge over the River Kwai.boeiende excursie, temeer omdat we ook anderhalf uur met de trein reden, tot heel dicht bij de Birmaanse grens. Het was een echte boemeltrein, hij schudde heen en weer. De ramen waren open dus wanneer we tussen dichte begroeiing reden, moesten we oppassen voor de takken die naar binnen zwiepten.
's Middags voeren we een stuk met een vlot over de rivier, zagen de schitterende waterval Soi Yok én reden op een olifant!! Het was maar een rondje, maar we waren bont en blauw van het schudden. Niet iets wat je voor je lol doet. Ze zijn trouwens heel gedwee en ontzettend handig met hun slurf.

8/10. Skytrain Bangkok.8. Oktober. Bangkok.  Dat Bangkok een moderne stad is zagen we toen we met de Sky-train hoog tussen de wolkenkrabbers door reden. Het ene winkelcentrum was nog luxer en groter dan het andere. De moderne hoogbouw was in schril contrast met de rijkelijk versierde gouden tempel en een offerplaats bij het Erawatt Hotel. Het was een drukte van belang, bij het glimmend heiligdom. Gelovigen offeren hier bloemenslingers aan de God Brahma. Ook kon je 8/10. Offerplek midden in Bangkok.tegen betaling een "verzoeknummer" aanvragen waarbij gedanst en gespeeld werd. En hiermee eindigde dan ons 6-daagse bezoek aan Bangkok, morgen weer fietsen!

9. Oktober. Cha-Am. De chauffeur die ons naar Petchaburi (zelf Bangkok uit fietsen is onmogelijk) zou brengen was keurig op tijd. Na anderhalf uur zaten we weer op de fiets en begonnen we aan etappe één van ons volgende boekje "Midden Thailand". Het was maar een korte etappe, prima om weer te wennen. Ze hadden in dit gebied 9/10. Hoogwatervissers.duidelijk last van de hevige regenval van de laatste dagen. Op verschillende plaatsen stonden stuwen open om het hoogstaande water af te voeren.Vissers stonden op die plekken klaar om hun netten uit te gooien. We kwamen een Engelsman tegen, ook onderweg op de fiets. Hij kwam van Singapore, en ging nu naar het Noorden van Thailand. Hij dacht dat hij wind op kop had, maar dat dachten wij ook! Zijn overnachtingsplaatsen waren bijzonder, bij monniken in de tempel, of op het strand. Hij sliep altijd in zijn hangmat die hij overal op kon hangen. Zijn overnachtingen kostten meestal niets, hij reisde écht low-budget. Het was een leuke ontmoeting. Hij vertelde al enkele fietsers meer ontmoet te hebben, waaronder Nederlandse. Nou, die willen wij ook zien!
Cha-am was een drukke gezellige badplaats met volop Thais strandleven.

10 en 11. Oktober Hua Hin. Thais strandleven misten we in Hua Hin, deze badplaats leek overspoeld door Europeanen, toeristen, maar ook veel Farangs die er permanent woonden, vooral Scandinaviërs. Er waren ontzettend veel guesthouses, hotels en 11/10. Hua Hin. Historisch station.restaurants, allen wel met een Europees tintje. Jammer, want van oudsher is dit een badplaats waar de Koninklijke Familie en de Thaise elite naar toe ging. Zo is er een koninklijk zomerpaleis en een prachtig stationsgebouw met een speciale koninklijke wachtkamer. Er was een grote avondmarkt waar wij ons vergaapten aan de kilo's kreeft die op de barbecue gingen. In ons guesthouse ontmoetten we een Nederlands echtpaar wat al veel van Azië gezien had, en waarvan de man fietsenthousiast was, hij vroeg honderduit over onze Rholof naaf en fiets-uitrusting. We kregen enkele tips van Phuket en Maleisië, en zij waren erg geinteresseerd in onze fietstocht. Het was een gezellige uitwisseling van verhalen.

12 Oktober. Hat Phu Noi. We waren blij toen we het drukke Hua Hin uit fietsten. We 12/10. Mooie baai.hadden even genoeg van het "Kaosan" gevoel. Het was heerlijk om weer bij een straattent een cola te drinken. De tocht was prachtig, het landschap begint te veranderen, het wordt meer tropisch. We reden door de beboste heuvels, ananas velden, uitgestrekte, spierwitte stranden en kokospalm-plantages. De 12/10. Mooie baai. .palmbomen hangen hier vol met enorm veel kokosnoten, waarvan je ook vrachtwagens volgeladen voorbij ziet rijden. We fietsten naar Hat Phu Noi, wat aan een schitterende baai lag. Het uitzicht op de zee, het parelwitte strand en de palmbomen was ronduit geweldig. Het gaf ons weer dat Waaw-gevoel, dat wij hier zo maar op ons eigen fietske rond fietsen en dit zo maar meemaken.
Hier in deze badplaats zagen we ook weer twee van die ergerniswekkende 12/10.  Bonte discobus.autobussen, deze twee waren nog enigszins redelijk maar we hebben ze gezien met een hele batterij kachelpijp-uitlaten achter onder, en met enorme speakers aan de voor- en zijkanten die vol open staan.
Voor weinig geld vonden we uiteindelijk, na wat zoeken ook nog een mooi onderkomen met zwembad, bij een echtpaar van onze leeftijd wat ons in de watten legde.

13. Oktober. Sam Roy Yod.  Het weer sloeg om, 's morgens was het erg bewolkt, 13/10. Praya Nakon Cavewinderig, en de zee was ruw. Jammer want we hadden net een tochtje gepland waarbij we met een boot bij Lham Sala Beach afgezet konden worden. Nu met de wind, voeren er geen boten. Aangezien Francé altijd wil zien wat vrijwel onmogelijk of moeilijk is zat er niets anders op dan via de rotsen naar het volgende strand te klimmen, ook dit strand was weer uitgestrekt, leeg en spierwit. Vanaf dit strand moesten we ook weer klimmen tot de Phraya Nakhon Cave. Al met al een hele opgave, want er was amper een pad, maar de uitzichten over zee 13/10. Praya Nakon Cave.waren geweldig. De grot had een bijzonder mooie lichtinval, er was planten- en bomengroei binnenin en er was een tempel gebouwd. Ondanks de vermoeienissen waren we blij dat we de tocht gemaakt hadden.
's Middags klaarde het op en konden we heerlijk relaxen bij het zwembad.

14. Oktober. Prachuap Khiri Khan. Voordat we vertrokken hebben we bij het ontbijt nog gezellig zitten kletsen met Eed, onze gastvrouw. Ze vertelde ons bijvoorbeeld over de garnalenvangst, na stormachtig weer. Dan is er voor de inwoners van het dorp een prima mogelijkheid om eenvoudig een maaltje garnalen te vangen. Dit gebeurde 's morgens om 5 uur, de garnalen konden dan gewoon uit het water geschept worden. We hebben haar trots, de twee dochters, bewonderd, en foto's gemaakt en uitgewisseld. Ze waren zo aardig, Eed en haar artistieke man Nha.
Ook deze dag waaide het, zelfs nog harder dan gisteren, maar gelukkig kwam de wind uit het noordoosten en hadden we hem dus in de rug. Het eerste stuk ging door het Khao Sam Roy Yod Nationaal Park. We fietsten door de wetlands en de karstbergen. Overal waren er garnalenkwekerijen. Als er geoogst wordt staan er tientallen vrouwen onder tentdoek op straat om de, in met ijs gevulde bakken met garnalen, uit te 14/10. Garnalenvangst.14/10. Garnalenvangst.sorteren. Het is dan een drukke bedoening want de vangst moet snel in gekoelde wagens afgeleverd worden. De tocht liep verder soms pal aan zee, soms midden door ananasvelden en kokosplantages. We zagen overal bergen kokosnoten. Wist je dat apen getraind worden om de kokosnoten uit de boom te halen? En dat kokosnoten voor veel doeleinden gebruikt worden? De melk en kokosrasp zijn ingredienten voor 14/10. Verwerking van cocosnoten.kerrie 14/10. Verwerking van cocosnoten.gerechten. Uit de gedroogde noten wordt olie geperst  en van de vezels van de schaal worden sisalmatten gemaakt of matrassen gevuld.
Onze volgende stop lag aan een besloten baai met rotsen in de zee die deden denken aan Halong Bay. Vlak voor Khiri Khan was een apenrots, waar het barstte van de apen, die zich tegoed deden aan broodkruimels en fruit. Het was een dag uit 14/10. De apenkolonie.duizenden.

1. Pier:
    18 oktober 2014
    Hoi hoe is het met julie ik heb weeral met volle teugen genoten van het verhaal en de foto's hebt ge niet geslapen op de river kwai zo te horen hebben julie de tocht van u leven ! Echt leuk grts pier
  2. Wilbert v. Nieuwburg:
    19 oktober 2014
    Hoi Berry en Francé,
    Weer zie ik bekende beelden uit mijn reis naar Thailand, dus ik weet dat daar heel veel moois te zien is en ik hoop dat jullie er zo veel mogelijk van mee pikken. nu weer goed uitgerust op weg!!

Groetjes Wilbert
  3. Roel en Tonnie:
    25 oktober 2014
    Hoi samen, jullie verhalen ook uit duizenden en weer fijn om te lezen, geweldig.Geniet samen van de volgende rit en we gaan het lezen, hoe het verlopen is, ook weer voorzien van mooie foto's.Groeten Tonnie en Roel.